Trwa ładowanie proszę czekać ...

Jak dbać o swój kręgosłup?

22 czerwca 2017

Aby uniknąć bólu należy stale dbać o kręgosłup. Przede wszystkim należy utrzymywać go w pozycji pionowej. Najzdrowsze dla naszego kręgosłupa jest unikanie niefizjologicznych pozycji, plecy powinny być wyprostowane. Bardzo ważny jest również ruch oraz ciągłe wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za stabilizację kręgosłupa.

Gdy jesteśmy młodzi i sprawni, może nam się wydawać, że nasz kręgosłup jest odporny na wszystko Jednak z upływem lat, gdy pojawiają się pierwsze bóle, zdajemy sobie sprawę, że jednak tak nie jest. Najbardziej narażone na ryzyko wystąpienia różnego rodzaju schorzeń związanych z kręgosłupem są osoby mało aktywne fizycznie, z nadwagą oraz pracujące za biurkiem.

W jaki więc sposób uniknąć problemów? Najlepszym sposobem jest profilaktyka. Już od dawna wiadomo, że znacznie lepiej jest zapobiegać niż leczyć. Dlatego już młodym wieku należy zacząć dbać o kręgosłup, który jest rusztowaniem dla naszego ciała. 

Krzywizny kręgosłupa

Kręgosłup przy zachowaniu prawidłowej postawy nie jest narażony na duże przeciążenia. Zawdzięcza to między innymi swoim krzywiznom. Zaburzenie fizjologicznego ułożenia kręgosłupa skutkują uszkodzeniem jego biomechaniki. Właśnie z tego powodu tak ważne jest wzmacnianie mięśni odpowiadających za stabilizację kręgosłupa. W przeciwnym wypadku dłuższe przeciążenie kręgosłupa może spowodować trwałą dysfunkcję objawiającą się silnym i nieustającym bólem.

Jak chronić się przed bólem kręgosłupa?

Najlepszym sposobem na uniknięcie bólu kręgosłupa jest ruch. Okazuje się na przykład, że krążki międzystawowe najefektywniej odżywiane są właśnie w czasie ruchu. Przebywanie przez dłuższy czas w jednej pozycji zwiększa ryzyko wystąpienia dolegliwości bólowych. Nawet w czasie pracy raz na jakiś czas należy pamiętać o zmianie pozycji i wykonaniu kilku ćwiczeń rozciągających.

Oprócz tego warto stale dbać o kondycję fizyczną. Pragnąc zadbać o swój kręgosłup powinniśmy wzmocnić mięśnie brzucha i mięśnie przykręgosłupowe wykonując odpowiednie ćwiczenia siłowe. Pomaga także bieganie lub jazda na rowerze. Trenować można wszędzie nawet we własnym mieszkaniu, wystarczy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt do ćwiczeń (bieżnia elektryczna, rower treningowy).  

Istotne w dbaniu o kręgosłup jest także noszenie odpowiedniego obuwia. Powinno być ono przed wszystkim wygodne i na jak najniższym obcasie. Chodzenie w szpilkach może prowadzić do wystąpienia groźnych zaburzeń w pracy kręgosłupa.

Materiał zewnętrzny