Trwa ładowanie proszę czekać ...

Sok, nektar czy napój - co wybrać?

10 maja 2016

W supermarketach mamy do wyboru wiele soków, nektarów i napojów. Zachęcają one do zakupu kolorowymi opakowaniami, promują zdrowy tryb życia, niektóre zawierają w sobie dobroczynne składniki. Który produkt jest najlepszy?

Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z różnic pomiędzy sokiem, nektarem, a napojem. Często zamiast napoju z witaminami i minerałami, wybieramy zabarwioną wodę z dużą ilością cukru i konserwantami. Okazuje się, że dużo nam mówi sama nazwa produktu. 

W Unii Europejskiej sokiem owocowym możemy nazwać produkt powstały z dojrzałych i świeżych warzyw lub owoców. Dobrej jakości sok powinien mieć co najmniej 85% owoców. Bardzo często sok otrzymujemy z koncentratu, który powstaje w wyniku pasteryzacji (w której traci wiele witamin i minerałów). 

Nektar to produkt, który otrzymujemy przez wymieszanie zagęszczonych soków owocowych (albo z proszku lub przecieru) z wodą i cukrem lub z miodem. Procent owoców w nektarach jest precyzyjnie określony i oblicza się go pod względem użytych owoców (np. jabłka i pomarańcze - minimum 50%, maliny i truskawki - min. 40%, cytryny, banany - min. 25%).

Napoje owocowe nie muszą spełniać rygorystycznych przepisów, określających zawartość soku. Zawierają mniej (poniżej 25%, najczęściej 3-5%) soku niż nektary, ale na rynku spotkamy też takie, które nie zawierają go w ogóle. Oprócz tego, napoje mają dodatki, zabronione w produkcji soku i nektaru, takie jak: barwniki, substancje słodzące, konserwanty, aromaty.

Najlepsze są wyciskane soki warzywne i owocowe, przygotowane w domu. Wtedy jesteśmy pewni tego, co w tym soku się znajduje. Należy go wypić od razu po przygotowaniu, ponieważ po paru godzinach traci niektóre składniki odżywcze.

Czasami soki owocowe dosładza się znikomą ilością cukru, albo innymi środkami słodzącymi (np. syropem glukozowym). Jeśli sok zawiera więcej niż 15 g/l, producent musi poinformować na etykiecie produktu, że jest on słodzony. Górna granica cukru nie może przekraczać 150 g/l. 

Do soków dodaje się kwas cytrynowy, przyprawy i zioła. Wzbogaca się je witaminami i minerałami. Prawo zakazuje dodawać równocześnie cukier, miód i substancje zakwaszające, a oprócz tego aromaty, konserwanty i sztuczne barwniki.

W nektarze jest więcej substancji słodzących niż w soku. Cukier nie może przekraczać 200 g/l. W przeciwieństwie do soku, nektar może zawierać jednocześnie związki słodzące i zakwaszające. Nektary nie mogą zawierać konserwantów, sztucznych aromatów i barwników.

W przypadku napojów, nawet tych o wysokim procencie soku owocowego, mogą być dodawane sztuczne barwniki, aromaty, konserwanty i substancje słodzące.

Istotną sprawą jest wartość odżywcza danych napojów. Dlatego niedosładzane soki warzywne i owocowe mają mniej kalorii, niż nektary i napoje. Nie należy wybierać napojów, które zawierają dużo cukru i sztucznych substancji, ponieważ powstają ze złej jakości soku.

Świeżo wyciskane soki są bombą witaminową, źródłem błonnika, składników mineralnych i antyoksydantów, chroniących organizm przed chorobami i przedwczesnym starzeniem. Walory odżywcze soku zależą od tego, jaki rodzaj wybierzemy: sok mętny czy klarowny? Najlepszy będzie sok mętny, który zawiera cząstki owoców, ponieważ soki klarowne są pozbawione wielu witamin, minerałów i błonnika.

Pamiętajmy, żeby przed zakupem czytać etykiety i  zastanowić się co wybrać: zdrowsze soki i nektary czy sztuczne napoje. Dzięki temu wybierzemy, to co dobre i odżywcze dla naszego organizmu.